Да лекцыі 2. Гістарычныя этапы фарміравання і развіцця беларускай мовы

* Заданне 1. Параўнайце ўрыўкі з наступных тэкстаў. Вызначце адметнасці мовы кожнага тэкставага фрагмента. Успомніце, з якіх твораў узятыя гэтыя тэксты.

I. Ярославна рано плачет в Путивлѣ на забралѣ, аркучи: «О, вѣтрѣ, вѣтрило! Чему, господине, насильно вѣеши? Чему мычеши хиновьскыя стрѣлкы на своею нетрудною крылцю на моея лады вои? Мало ли ти бяшет горѣ под облакы вѣяти, лелѣючи корабли на синѣ морѣ? Чему, господине, мое веселие по ковылию развѣя?» Ярославна рано плачет Путивлю городу на заборолѣ, аркучи: «О Днепре Славутицю! Ты пробил еси каменныя горы сквозѣ землю Половецкую; ты лелѣял еси на себѣ Святославли насады до плъку Кобякова; възлелѣй, господине, мою ладу къ мнѣ, абых не слала к нему слез на море рано». Ярославна рано плачет в Путивлѣ на забралѣ, аркучи: «Свѣтлое и тресвѣтлое слънце! Всѣм тепло и красно еси! Чему, господине, простре горячюю свою лучю на ладѣ вои, в полѣ безводнѣ жаждею им лучи съпряже, тугою им тули затче?»

Прысну море полунощи; идут сморци мьглами. Игореви князю бог путь кажет из земли Половецкой на землю Рускую к отню злату столу.

Погасоша вечеру зари. Игорь спит. Игорь спит. Игорь мыслию поля мѣрит от великаго Дону до малаго Донца.

Комонь в полуночи Овлур свисну за рѣкою; велит князю разумѣти. Князю Игорю не быть! Кликну; стукну земля, въшумѣ трава, вежи ся половецкии подвизашася.

А Игорь князь поскочи горнастаем к тростию и бѣлым гоголем на воду. Въвръже ся на бръз комонь и скочи с него бусым влъком, и потече к лугу Донца, и полетѣ соколом под мьглами, избивая гуси и лебеди завтроку, и обѣду, и ужинѣ.

Коли Игорь соколом полетѣ, тогда Влур влъком потече, труся собою студеную росу: претръгоста бо своя бръзая комоня.

Донец рече: «Княже Игорю! Не мало ти величия, а Кончаку нелюбия, а Руской земли веселиа!»

Игорь рече: «О Донче! Не мало ти величия, лелѣявшу князя на влънах, стлавшу ему зелѣну траву на своих сребреных брезѣх, одѣвавшу его теплыми мьглами под сѣнию зелѣну древу; стрежаше его гоголем на водѣ, чайцами на струях, чрьнядьми на ветрѣх! Не тако ли, рече, рѣка Стугна: худу струю имѣя, пожръши чужи ручьи и стругы, рострепа к усту, уношу князю Ростиславу затвори Днѣпрь темнѣ березѣ. Плачется мати Ростиславля по уноши князи Ростиславѣ. Уныша цвѣты жалобою, и древо с тугою к земли прѣклонилося».

А не сорокы встрокоташа: на слѣду Игоревѣ ѣздит Гзак с Кончаком. Тогда врани не граахуть, галици помлъкоша, сорокы не троскоташа, по лозию ползаша только; дятлове тектом путь к рѣцѣ кажут, соловии веселыми пѣсньми свѣт повѣдают.

Млъвит Гзак Кончакови: «Аже сокол к гнѣзду летит, соколича рострѣляевѣ своими злачеными стрѣлами».

Рече Кончак ко Гзѣ: «Аже сокол к гнѣзду летит а вѣ соколца опутаевѣ красною дѣвицею».

И рече Гзак к Кончакови: «Аще его опутаевѣ красною дѣвицею, ни нама будет сокольца, ни нама красны дѣвице, топочнут наю птици бити в полѣ Половецком».

Рек Боян и ходы на Святъславля пѣснатворца стараго времени Ярославля, Ольгова коганя хоти: «Тяжко ти головы кромѣ плечю, зло ти тѣлу кромѣ головы», Руской земли без Игоря. Солнце свѣтится на небесѣ, Игорь князь в Руской земли. Дѣвици поют на Дунаи, вьются голоси чрез море до Киева. Игорь ѣдет по Боричеву к святѣй богородици Пирогощей. Страны ради, гради весели.

Пѣвше пѣснь старым князем, а потом молодым пѣти. Слава Игорю Святъславличю, буйтуру Всеволоду, Владимиру Игоревичу! Здрави князи и дружина, побарая за христьяны на поганыя плъки! Князем слава а дружинѣ. Аминь.

Яраслаўна зрання плача ў Пуціўлі на сцяне, наракаючы: «О вецер, вятрыска! Чаму ты насільна так вееш? Чаму імчыш ханскія стрэлы на лёганькім крыллі сваім ды на вояў мужа майго? Ці ж веяць мала табе ўгары пад аблокі, лялеючы ў моры сінім караблі? Чаму ты вясёласць маю па кавылі развеяў?»

Яраслаўна зрання плача ў Пуціўлі горадзе на сцяне, наракаючы: «О Днепру Славуцічу! Горы каменныя ты перасек скрозь зямлі Палавецкае; чоўны лялеяў ты на сабе Святаслаўлевы к войску Кабякаву. Прылялей жа й мужа майго да мяне, каб рана я слёз не ссылала на мора к яму!»

Яраслаўна зрання плача ў Пуціўлі на сцяне, наракаючы: «О светлае сонца, прасветлае! Усім ты нясеш і цяпло і красу. Нашто ж нанясло ты свой промень гарачы на вояў тых мужа майго? Па полі бязводным ім смагаю лукі звяло, а ўтулы тугой ім заткала!»

Прыснула мора з поўначы, смерчы імгламі ідуць. Князю Ігару бог знача дарогу з зямлі Палавецкай на Рускую зямлю, дзе бацькаў пасад яго жджэ.

Патухла вячэрняя зорка. Ігар спіць, Ігар вока не зводзіць. Ігар думкаю мерае поле ад Дона вялікага к малому Данцу.

Апоўначы свіснуў Аўлур за ракою каню, разумеці загадвае князю. А князя Ігара няма! Клікнуў – дрыгнула зямля, зашумела трава, палавецкія вежы ўспужаліся.

А князь Ігар к трыснягу гарнастаем панёсся і гогалем белым памчаўся к вадзе. На быстрага рынуў каня, саскочыў з яго босым воўкам, к логу Данца пакаціўся й паляцеў сокалам пад імгламі, забіваючы гусі і лебедзі к снеданню, полудню й вячэры.

Як Ігар паляцеў сокалам, тады воўкам Аўлур пакаціўся, абіваючы росы сабою сцюдзёныя: падарвалі бо коней сваіх быстраногіх.

I кажа рака Данец: «Княжа Ігару! Не мала вялічча табе, Канчаку дакукі, а радасці Рускай зямлі!»

А князь Ігар кажа: «О Доньча! Не мала вялічча табе, што лялеяў ты князя на хвалях і зялёную траву яму падсцілаў на сваіх берагах срэбраных, адзяваючы цёплымі ймгламі яго пад ценем зялёнага дзерава, і сцярог на вадзе яго гогалем, чайкамі на ручаях, чарнедзямі на ветрах. Не такая, кажа, рака Стугна. Маючы вузкі працёк, праглынуўшы чужыя ручаі й распасцёршы хвалі к утоку, князю Расціславу маладому берагам цёмным Дняпро зачыніла. Плачацца маці Расціслаўля па сваім маладым князю Расціслаўлю. Кветкі жальбою занылі, а дрэва з тугою к зямлі накланілася».

Не сарокі так застракаталі: гэта едзе Ігаравым следам Гза з Канчаком. I тады груганы не закрумкалі, галкі замоўклі, сарокі не стракаталі, па лозах паўзлі толькі. А дзятлы тукатам к рэчцы шлях паказваюць, салавейкі вясёлымі песнямі раніцу згадваюць.

I гаворыць Гза Канчаку: «Калі сокал ляціць да гнязда, мы застрэлім саколіча стрэламі сваймі залатымі!»

А Канчак Гзе адказвае: «Калі сокал ляціць да гнязда, мы сакольца апутаем краснаю дзевай!»

А Гза кажа Канчаку: «Калі мы яго дзеваю краснай апутаем, мець не будзема мы ні саколіча, ані краснае дзевы, ды пачнуць нас тады біці птахі ў полі Палавецкім!»

I сказаў Баян аб днях Святаслаўлевых, Баян-песнятворац далёкага часу, Яраслаўлева, Алегава: «Княжа! Хоць і цяжка табе, галаве, без плячэй, але трудна табе, целу, без галавы!»

Так і Рускай зямлі без Ігара. Сонца свеціцца на небе, Ігар князь – на Рускай зямлі. Пяюць дзевы на Дунаі, галасы плывуць праз мора і да Кіева. Ігар едзе па Барычаву да святое багародзіцы Пірагошчай. Рады староны, весялы гарады.

Спяяўшы песню старым князям, а пасля маладым пяяці: «Слава Ігару Святаслаўлічу, буй туру Усеваладу, Уладзіміру Ігаравічу! Здароўя князям і дружыне, выступаючым за хрысціян на войска паганых! Слава князям і дружыне!» Амінь. (Хрэстам.)

II. Кыим убо языком, братие, достоит ли похвалити светозаръную память преоблаженныя невесты Христовы Еуфрасини? Бяшет бо помощница обидимым, скорбящим утешение, нагим одение, больным посещение, и спроста рещи, всем всяка бысть Еуфросиниа убо сердце свое напаяще Божиа премудрости. Еуфросиниа – небопарный орёл, попарившая от запада до въстока, яко луче солнечьнаа, просветившия землю Полотьскую. Тем же, братие, хвалится Селунь о святом Димитрии, а Вышегород мученикома Борисом и Глебом; аз же хвалюся: блажен сей ты, граде Полоцкий, такому летарасль возрасивый – преподобную Ефросинию. Блажение лидие, живущеи во граде том. Блажении родители твои, блажена утроба, от неи же изыде преподобнаа госпожа Еуфрасиниа.

Якою моваю, братове, належыць уславіць светлую памяць найшчаснейшай нявесты Хрыстовай Еўфрасінні!. Была яна дапамогай пакрыўджаным, суцяшэннем засмучаным, распранутым – адзеннем, хворым – наведанне ці, проста кажучы, – для ўсіх была ўсім. Еўфрасіння – нязвядальны квет райскага саду. Еўфрасіння – арол, што, лунаючы ў небе, праляцеў ад захаду і да ўсходу, як прамень сонечны, прасвятліў зямлю Полацкую. Вось, братове, Селунь хваліцца святым Дзімітрыем, Вышгорад – пакутнікам Барысам і Глебам; я же хвалюся: шчаснае ты, месца Полацкае, што ўзрасціла такі парастак – Еўфрасінню! Шчасны люд, што жыве ў месцы тым! Шчасны бацькі яе; шчаснае ўлонне, з якога выйшла найпадобнейшая панна Еўфрасіння (Хрэстам.).

* Заданне 2. Прачытайце наступныя тэрміны і тэрміналагічныя словазлучэнні. Адзначце асаблівасці беларускай мовы ў першых лексікаграфічных працах.

Абориген – тубылец, антогонизм – супраціўніцтва, дарственная грамота – даравальная грамата, дифференциация общества – падзел грамадзтва, инкорпорация – улучэнне, международная связь – міжнародная сувязь, мировоззрение – сьветагляд, областной – краёвы, однопалатный парламент – аднапалатны парлямэнт, патриот – патрыота, плебисцит – плебісцыт, подоходный налог – падатак на прыбытак, политика агрессивная – зачэпная палітыка, регресс – рэгрэс, самоуправление – самаўрад, собрание законодательное – законадаўчы сойм, усобицы – дамовыя войны, эволюционный – эволюцыйны, энциклопедист – энцыклёпэдысты; биржа – біржа, гелда; блокада – замык, блёкада; конфискация – конфіскацыя, заскарбаваньне; основание (города) – залажэньне, закладзіны; родина – бацькаўшчына, айчына; учредительное собрание – устаноўчы сойм, сход; эксплоатирующие классы – вызыскальныя клясы, эксплёатуючыя (Вып.11, Тэрмінолёгія грамадазнаўства, 1926 г.).

Адвокат – адвакат, амнистия – амністыя, безнаказанность – бяскарыснасьць, бухгалтер – бухгальтар, глава – разьдзел, гражданское судопроизводство – грамадзянскае судавядзеньне, заключительное об’яснение – заключальнае аб’ясьненьне, заседание – пасяджэньне, ипотека – гіпотэка, казна – скарб, канцелярия – канцэлярыя, лжесвидетельство – крывасьведзтва, независимость – незалежнасьць, обвиняемый – падвіноўны, подговорщик – намоўца, поручительство – парука, разрешительная статья – дазвольны артыкул, сохранность – захавальнасць, убеждение – пераконаньне, статья – артыкул, третейский суд – пасрэдніцкі суд, уполномоченный – упаўнаважаны, частное имущество – прыватная маёмасць; акцент – прыняцьце, акцэнт; действие – чыннасьць, учынак; делопроизводство – дзелаводзтва, справаводзтва (Вып.10, Тэрмінолёгія права, 1926 г.).

Копчиковые мышцы – хвастковыя цягліцы, пищеварительный аппарат – апарт траўленьня, желудок – страўнік, селезенка – каса, почка – нырка, почечная лоханка – ныркавая міска, мочевой пузырь – мачавы пузыр, вены сердца – вэны сэрца, внутрикостные вены – наздравічныя вэны, лимфатические узелки – лімфатычныя вузьлікі, лимфатические сплетения – лімфатычныя спляценьні, желчный пузырь – жаўцяк, жоўцевы пухір; поджелудочная железа – падстраўніца, падстраўнічная залоза; эпикард – эпікард, насэрцоўе (Вып.13, Nomina anatomica alboruthenica, 1927).

Акционер – акцыянэр, арбитр – арбітар, аренда – арэнда, артель – арцель, бухгалтер – бугальтар, денежные средства – грашовыя сродкі, депозит – дэпозыт, дороговизна – дарагоўля, заемщик – пазычковец, избытки – лішкі, имущество – маёмасьць, инкассо – інкасо, казначей – скарбнік, протест векселя – протэст вэксаля, ревизия – рэвізія, список цен – сьпісак цэн, счетоводство – рахункаводзтва, эмиссия – эмісія (Вып.17, Слоўнік бугальтэрскае тэрміналёгіі (проект), 1928).

* Заданне 3. Прачытайце наступныя тэксты. Вызначце палітыка-прававыя ідэі і погляды прадстаўнікоў Адраджэння.

I. Ф.Скарына (1490–1651), сын полацкага купца. Адукацыю атрымаў у Кракаўскім універсітэце. У 1512 г. атрымаў ступень доктара медыцыны ў Падуанскім універсітэце (Італія), меў таксама ступень доктара вольных навук. Славуты беларускі першадрукар. У 1517-1519 гг. пракаменціраваў і надрукаваў 23 кнігі Бібліі. У 1521 г. вярнуўся на радзіму і выдаў у Вільні ў 1522 г. «Малую падарожную кніжыцу».

Ф.Скарына – заснавальнік школы натуральнага права. Спецыфіка метадаў пазнання, якія былі выпрацаваны прадстаўнікамі школы натуральнага права ва ўмовах сярэднявечча, заключалася ў пошуку ўсталяваных, вечных і незмяняльных рысаў чалавека як індывідыума і асноўнай часткі жывёльнага свету. Веданне гэтыў рысаў, на іх думку, дазваляла атрымаць сапраўдныя веды аб зыходных патрабаваннях «прыроды» ў дачыненні да рэгулявання грамадскіх адносін цалкам.

Характарыстыка значэння і сутнасці натуральнага («прирожоного») права дадзена Ф.Скарынам у шэрагу прадмоў да яго біблейскіх кніг. У прыватнасці, у прадмове да «Другазаконня» ён піша: «Людское естество двояким законом бывает справовано от господа бога, то есть прирожоным и написаным».

Скарына імкнецца знайсці агульначалавечыя рысы індывідуума. «От зачала убо веков, – зазначаў ён, – егда сотворил бог первого человека, написал ест закон сей в сердци его». У дадзеным выпадку Скарына выступаў прадстаўніком гілазаісцкай канцэпцыі адзінства прыроды і бога, характэрнай для рэнесансавых гуманістаў. Гэты факт тлумачыўся ягонымі пошукамі боскага вытоку права ў прыродзе самога чалавека.

У адрозненне ад сярэдневяковых тэолагаў, якія пры дапамозе натуральнага права імкнуліся ўсталяваць справядлівасць і непахіснасць існуючых феадальных парадкаў, а падначаленне, прымус і эксплуатацыю аб’яўлялі адпаведнымі прыродзе чалавека, – Скарына лічыў, што прыродзе чалавека адпавядаюць такія якасці, як узаемная любоў і згода. «А тако прежде всех законов... закон прирожоны... весь во едином словеси скончевается: «Возлюбили ближнего своего, яко сам себе». Жаданне пабудаваць сапраўды натуральна-прававую тэорыю на маральных прынцыпах ранняга хрысціянства ўказвала на знаёмства Скарыны з ідэямі і каштоўнасцямі, характэрнымі для пачынаючай у Еўропе Рэфармацыі.

Ф.Скарына з’яўляецца, па сутнасці, першым асветнікам Беларусі, які паставіў і разгледзеў праблему суадносін права і закону. Пры гэтым пад паняццем права ў яго выступала сістэма ранне-хрысціянскіх маральных норм, якія ствараюць яго ідэал – «прирожоное права». На аснове гэтых норм, на думку Скарыны, павінна будавацца сістэма норм «писаного права», гэта значыць, існуючае заканадаўства. Пры гэтым «прирожоное права» выступала асноўным, зыходным у дачыненні да «писаного права». «А на том («прирожоным» праве. – С.), – пісаў ён, – яко уднении, вси законы писаным заложены суть».

Значным крокам наперад быў зварот Ф.Скарыны да ідэй народнага суверэнітэту, асабліва ў галіне праватворчасці, не адмаўляючы пры гэтым ролю правадыроў, старэйшын, манархаў. Ф.Скарына разумеў працэс праватворчасці як узаемадзеянне, супрацоўніцтва народа і ўлады, так як сцвярджаў, што існуючае заканадаўства ўзнікла шляхам «еже каждый народ своими старейшинами ухвалили суть подле, яко же ся им наилепей видело быти». Мэты гэтай дзейнасці закладзены яшчэ ў вядомым са старажытных часоў прынцыпе агульнай карысці. Таму заканатворчасць будзе паспяховай і карыснай толькі ў той дзяржаве, дзе заканатворцы кіруюцца «соединением ласки и згодаю». Абапіраючыся на своеасаблівы прагматызм (а не на рэлігійныя абстракцыі), Ф.Скарына пашырае свае патрабаванні да закону, каб той абавязкова быў «почтивый, справедливый, можный, потребный, пожиточный, подлуг прирожения, подлуг обычаев земли, часу и месту пригожий, явный, не имея в себе закритости, не к пожитку единого человека, но к посполитому доброму написаный». У гэтых словах заключаецца яшчэ адна скарынінская палітыка-прававая ідэя – ідэя прыярытэту мясцовага (нацыянальнага) заканадаўства. Гэта ідэя адмаўляе імкненні царквы і некаторых рэакцыйных сярэдневяковых юрыстаў аб вяршынстве рымскага, візантыйскага, нямецкага або іншага іншаземнага права. Дарэчы, прынцып першынства мясцовага права знайшоў адлюстраванне ўжо ў змесце статута Вялікага княства Літоўскага 1529 г.

Станоўчае значэнне ва ўмовах інтэнсіўнай дзейнасці па сістэматызацыі і кадыфікацыі заканадаўства на Беларусі і ў Літве ў пачатку XVI ст. мелі ідэі Ф.Скарыны па класіфікацыі прававых норм. Па паходжанні і крыніцах ён падзяляе права на натуральнае і пісанае. Што Скарына разумеў пад натуральным правам, мы ўжо разгледзелі. А напісанае права ён падзяляе на боскае («книги Моисеевы и святое Евангелие»), царкоўнае («правила светых отец, па сборах (саборах) прописаные»), «земские» (існуючае пазітыўнае права).

Земскае права, у сваю чаргу, уключала ў сябе нормы грамадзянскага і сямейнага права («яко мужа ижены почтивое случение, детей пільное выхование, близко живущих схождение, речи позыченое навращение, насилию силою отпрение, ровная свобода всем, общее имение всех»); нормы міжнароднага права, якое Скарына называў «языческим, от многих убо языков ухвалено ест»; нормы дзяржаўнага, крымінальнага, гарадскога, марскога і гандлёвага права.

Ф.Скарынай былі сфармуляваны прэвентыўныя, папераджальныя мэты і задачы пакарання. «И вчинены суть права, – пісаў ён, – или закон, для людей злых, абы боячися казни, усмирили смелость свою и моци не мели иным ушкодити, иабы добрыи межи злыми в покои жити могли» (С.).

II. Другім знакамітым мысліцелем Беларусі эпохі Адраджэння ў Беларусі быў Мікола Гусоўскі (1470 – 1533). Адукацыю атрымаў на Беларусі, паглыбіў веды ў Польшчы і Італіі. Аўтар паэмы «Песня пра зубра» (1528) і інш. твораў.

У паэтычнай форме выказаў свае адносіныда навукі, мастацтва, дзяржавы, нораваў, маралі, права сучаснага яму грамадства.

Як прадстаўнік Адраджэння, шырока абапіраецца на ідэалы і каштоўнасці старажытных Грэцыі і Рыма. У прадмове да сваёй знакамітай паэмы, якая выкладзена ў форме звароту каралевы Боны, вялікай княгіні Літвы і Русі (Беларусі), выказвае арыгінальную ідэю ўзаемасувязі паміж дзяржавай і росквітам навук. У прыватнасці, ён піша: «Дзяржава абапіраецца больш на мужнасць духу, чым на сілу цела, пра што сведчаць як грэкі, так і рымляне. Іх магутнасць квітнела найбольш тады, калі расцвіталі навукі».

Магчымасці навуковага пазнання свету, на думку М.Гусоўскага, нярэдка абмяжоўваюцца верай у розныя ўсталяваныя раней звычаі, звышнатуральныя прычыны. Таму і піша ён:

«Мабыць, усім забабонам любога народу

Рыса ўласціва адна: невядомае ў свеце

Звышнатуральнаю сілай тлумачыць – і кропка.

Вобмацкам праўду знаходзяць, а ў нашых павер’ях

Праўда яшчэ не абмацана».

Метадалогія М.Гусоўскага – гэта рацыянальнае пазнанне рэальнасці. У адпаведнасці з уласнай пазіцыяй ён заяўляе:

«Я ж, не прыхільнік здагадак і розных фантазій,

Тое пяру давяраю, што сам неаднойчы

Бачыў, праверыў, зрабіў – свой мазолісты вопыт».

У паэме М.Гусоўскага мы, мусіць, упершыню ў гісторыі Беларусі назіраем імкненне адлюстраваць практыку суадносін права і аховы прыроды. Сёння нам думаецца, што ў тыя далёкія часы ў людзей наогул не магло існаваць такой думкі. Таму што, як нам думаецца, іх было мала, гаспадарчая дзейнасць людзей абмежаваная, а прырода – такая дзявоцкая і магутная. Тым не менш, М.Гусоўскі падкрэслівае існаванне ў той час заканадаўчых нарматыўных актаў, накіраваных у абарону прыроднага асяроддзя. Княжацкі ўказ пад пагрозай адказнасці строгай, – піша ён:

«Не дазваляе знішчаць ні зубрыцаў, ні моладзь

I ашчаджае тым самым багацці лясныя.

Скарбы свае нашы людзі на золата нават

Не прамяняюць».,

а:

«Нашы лясы – гэта наша скарбонка і свіран,

Наша камора жывіцы, і дзёгцю, і ягад».

I хаця:

«Перад законам і правам лясным на здабытак

Роўныя ўсе там – палюй, здабывай, колькі можаш».

Тым не менш, прырода патрабуе да сябе гаспадарлівых адносін.

«Дзе недагляд, там сады перародзяцца ў дзічку,

Поле радзіць перастане, бур’янам заглухне».

М.Гусоўскі даволі шматгранна апісвае правапарадак у Беларусі таго часу.

Ён падкрэслівае, што ў аснове гэтага правапарадку ляжыць законапаслухмянасць. Падкрэслівае гэта Гусоўскі ўласнай пазіцыяй:

«Ну, а калі атрымаў даручэнне – старайся!

Так што тут спроба мая, а рашэнне – чужое,

Здольны ці не, а выконвай, бярыся за справу».

Асаблівае абурэнне М.Гусоўскага выклікае палітычная і прававая анархія ў краіне, якая вызначалася эгаістычнай пазіцыяй і «свербам панавання» з боку магнатаў і паноў.

«Братазабойствы, грызня, міжусобныя войны –

Іхні занятак фізічны і свет іх духоўны.

Б’юцца князі-ваяводы, а стогнуць народы:

Воіны ж гінуць у тых і другіх у сутычках,

Што ім той смерд – наша гора і нашы пакуты?

Ім бы свайго дамагчыся, а ты хоць заліся

У горкіх слязах. За мурамі рыданняў не чутна –

Значыць, гандлюй і крывёю, і лёсам падданых.

Ворагі нашы ўсё бачаць, смяюцца з няшчасных.

«Пастырам будзь па-над паствай» – гаворыць пісанне.

Будуць – чакайце! Ваўкамі грызуць сваю паству.

Вось да чаго давяла непамысная прагнасць

Славы, багацця і ўлады, і як ачарствілі

Ўсё іх нутро сябелюбства, раскоша і славы!».

А таму:

«Войны! Злачынная справа – вайна выклікае

Гнеў мой, і слёзы, і боль».

Не выклікаюць спагады ў М.Гусоўскага цемрашальскія звычаі, распаўсюджаныя сярод простых людзей. У прыватнасці, адмоўнае стаўленне ў яго да ардалій, якія шырока выкарыстоўваліся ў Беларусі ў адносінах да людзей, абвінавачаных у чарадзействе. Менавіта так апісвае ён гэту працэдуру:

«Там той вядзьмачыць ці з Д’ябальскай сілай –

Зараз жа суд і расправа: няшчаснага схопяць

I, перавіўшы пастронкамі рукі і ногі,

Цягнуць к рацэ – і бултых падазронага ў прорву.

Бачаць, што кануў на дно, нібы камень, – палічаць нявінным,

Непатанулага ж будуць лічыць вінаватым.

Сведкам такіх пакаранняў я быў неаднойчы.

Бедны тапельнік, спавіты крыж-накрыж, імкнецца

Торчма стаяць, каб пайсці пад ваду з галавою.

3 берага ж хмара народу галёкае, свішча,

Плача, і стогне, і кленічы шле ў паднябессе.

Бачачы гэта ўтрапенне, ты чуеш як сэрца

3 жаху мярцвее: вада на сябе не падобна.

Дзе яе прагнасць? Ну вось жа грывастая хваля

Голаў лізнула, прайшлася з разбегу па твары –

I не ўвабрала, зраклася, як беднага – шчасце.

Больш справядлівы агонь ненажэрны. Той прагна

Зліжа і ведзьму і мага ад пятак да цемя,

Як і прапашчых забойцаў дзіцяці ці бацькі.

Некаму, можа, расказ мой здаецца няпраўдай,

Верце: у нас, у Літве, гэта ўсё – рэчаіснасць».

Ідэалам для М.Гусоўскага выступае правапарадак, які існаваў быццам бы ў часы княжання Вітаўта – «гады найвышэйшага ўздыму княства Вялікалітоўскага», век, які летапісцы называюць залатым.

Унутранае адзінства мела моц і ў знешнепалітычных адносінах. Вітаўт:

«Грознай Ардзе мог прыцыкнуць: знай меру, татарын!

Як знакаміты багаццем і сілай Масковіі землі».

Асноўныя рысы Вітаўтаўтава правапарадку ён выказвае ў наступных радках:

«Доблесць пры ім афіцыйна лічылася першай

Якасцю воіна, і на вайсковых аглядах

Ён, як аптэкар на вагах, узважваў, хто лепшы,

Лепшаму там жа за доблесць і дзякаваў шчодра.

Ох, не любіў баязліўцаў і пестаў з магнатаў!

Будзь ты магнатам, але калі дрэйфіш у справе,

Лёс незайздросны ў такога – пагарда дружыны.

Строга і крута судзіў, і прытым справядліва».

«Круцікі-муцікі ў сведчаннях і крывадушнасць

Болей за ўсё не любіў і, як сведчаць паданні,

Клятваадступнікаў-сведак судзіў, як забойцаў.

Кат распраўляўся з такімі, і ўсё ў навучанне

Чорнаму люду: вучыцеся, як небяспечна

Княжы абходзіць закон і вярхоўную ўладу!

Позіркам жорсткім, што гляне – аж зробіцца млосна,

Ён, як вядзьмак, абяззбройваў усіх ашуканцаў:

«Хлусіш!» – і хлус прызнаваўся, што сведчыць ілжыва,

Кара была неадкладнай, чакала пры замку».

«Так жа бязлітасна, строга караў ён і суддзяў

Княжацкіх вотчын за подкупы, хабар, ліхвярства.

Выпадак быў, ды не ведаю дзе. Спакусіўся

Нейкі суддзя на багаты падарунак, і справу

Выйграў адказнасць насуперак княскаму ўказу.

Скарга да князя дайшла; вінаваты прызнаўся.

Кат перабіў яму рукі і ногі, а потым –

Зноў жа ў навуку другім! – і суддзю пры народзе,

К конскім хвастам прывязаўшы, пусцілі на волю.

Прагнасць нажыцца пад шыльдаю варта закона».

У паэтычнай форме М.Гусоўскі звяртаецца да Маці Боскай. Просіць яе дапамагчы ўзяцца за розум тым, хто знаходзіца ва ўладзе.

М.Гусоўскі ўсведамляе, што значныя сілы да пераўтварэнняў мае сам народ. Але ён вельмі раз’яднаны, незгуртаваны, глухі да суседскага гора.

«Што запяеш ты, сусед наш, калі скалануцца

Плачам і стогнам твае гарады і мястэчкі?

Локаць гатоў будзеш свой укусіць у адчаі:

Дзе ж я раней быў, чаго я глядзеў і праглядзеў?» –

пытаў ён. Галоўны песімістычны вывад М.Гусоўскага ў гэтым сэнсе – «Мы – шчэ натоўп, грамада непісьменная, цемра» (С.).

Да лекцыі 3. БІЛІНГВІЗМ І МОЎНАЯ ІНТЭРФЕРЭНЦЫІ

Заданне 1. Параўнайце тэксты на рускай і беларускай мове. Вызначце на іх аснове асаблівасці фанетыкі, арфаэпіі, графікі, арфаграфіі, словаўтварэння, марфалогіі, сінтаксісу беларускай мовы.

◊ Кто придумал первый шифр

История возникновения такого криминалистического метода, как шифровка и дешифровка, очень интересна. Ее можно сравнить с историей дактилоскопии, ведь истоки того и другого метода уходят в глубину веков.

Возможно, еще наши предки, жившие в каменном веке, оставляли друг другу краткие послания с помощью камней, прутьев или линий на земле. Такие послания указывали более короткий путь к водопою или поляне, где росли растения, пригодные в пищу. К шифровкам они отношения не имеют и появились в связи с бедностью первобытного языка.

Индейские племена, сохранившиеся до наших дней, используют условные знаки. Цель таких знаков – передать информацию от одного члена племени к другому. Существуют условные знаки, известные лишь внутри племени, такие знаки используют во время ссор с соседями.

Особенность индейских знаков – достаточно большая величина, ведь они должны быть заметны для внимательного наблюдателя. Сами индейцы находят такие места для условных знаков, где случайный прохожий их не увидит: по краям тропинки или на развилке двух тропинок.

Индейцы племени сиу используют для условных знаков рисуночное письмо. Ученые называют подобные схематичные рисунки пиктограммами. Индейцы выцарапывают свои рисунки на высушенных шкурах животных и коре деревьев.

Туристы могут использовать пиктограммы для обозначения схемы маршрута – изменений направления, развилок, привалов. Знаки легко начертить заостренной палкой на земле или мелом на камне.

Конечно, можно придумать свои знаки на основе индейских пиктограмм. И договориться об их использовании перед походом, чтобы не было путаницы.

Американская разведка использовала во время Второй мировой войны в качестве готовых шифров устную речь американских индейцев, не имеющих письменности. Два индейца – чаще всего это были индейцы из племени навахо – открыто разговаривали друг с другом по полевому военному телефону на своем языке. Никто – ни немцы, ни союзники – не могли понять их разговор.

Все привыкли к словам «шифр» и «код», но мало кто задумывался, что на самом деле они означают.

(Я познаю мир: детская энциклопедия. Серия «Криминалистика «)

Хто прыдумаў першы шыфр

Гісторыя ўзнікнення такога крыміналістычнага метаду, як шыфроўка і дэшыфроўка, вельмі цікавая. Яе можна параўнаць з гісторыяй дактыласкапіі: вытокі гэтых метадаў ідуць у глыбіню стагоддзяў.

Магчыма, яшчэ нашыя продкі, якія жылі ў каменным веку, пакідалі адзін аднаму кароткія пасланні з дапамогай камянёў, палачак ці ліній на зямлі. Такія пасланні паказвалі на больш кароткі шлях да вадапою ці паляны, дзе раслі расліны, што былі прыдатныя для ежы. Да шыфровак яны адносін не маюць і з’явіліся ў сувязі з беднасцю першабытнай мовы.

Індзейскія плямёны, якія захаваліся да нашых дзён, выкарыстоўваюць умоўныя знакі. Мэта такіх знакаў – перадаць інфармацыю ад аднаго члена племені да другога. Існуюць умоўныя знакі, якія вядомы толькі ўнутры племені, такія знакі выкарыстоўваюць у час сварак з суседзямі.

Асаблівасць індзейскіх знакаў – дастаткова вялікая велічыня: яны павінны быць прыметнымі для ўважлівага назіральніка. Самі індзейцы знаходзяць такія месцы для ўмоўных знакаў, дзе выпадковы падарожны іх не заўважыць: па краях сцежкі ці на развілцы дзвюх сцежак.

Індзейцы племені сіу выкарыстоўваюць для ўмоўных знакаў малюнкавае пісьмо. Вучоныя называюць такія схематычныя малюнкі піктаграмамі. Індзейцы выдзіраюць свае малюнкі на высушаных скурах жывёл і кары дрэў.

Турысты могуць выкарыстоўваць піктаграмы для абазначэння схемы маршруту – змен напрамку, развілак, прывалаў. Знакі лёгка намяляваць завостранай палачкай на зямлі ці мелам на камені.

Вядома, можна прыдумаць свае знакі на аснове індзейскіх піктаграм. І дамовіцца пра іх выкарыстанне перад паходам, каб не было блытаніны.

Амерыканская разведка выкарыстоўвала ў час Другой сусветнай вайны ў якасці гатовых шыфраў вуснае маўленне амерыканскіх індзейцаў, якія не мелі пісьменнасці. Два індзейцы – часцей за ўсё гэта былі індзейцы з племені наваха – адкрыта размаўлялі адзін з адным па палявым ваенным тэлефоне на сваёй мове. Ніхто – ні немцы, ні саюзнікі – не маглі зразумець іх размову.

Усе прывыклі да слоў «шыфр» і «код», але мала хто задумваўся, што на самай справе яны абазначаюць.

▲ Международный валютный фонд

Усиление международной координации валютно-финансовой сферы во многом связано с деятельностью МВФ (Международного валютного фонда), который согласно своему уставу регулирует валютные курсы и платежные балансыстран-членов, контролирует систему многосторонних платежей и внешнюю задолженность развивающихся стран, представляет кредиты странам-членам для решения их валютно-финансовых проблем.

В период существования фиксированных валютных курсов деятельность МВФ была направлена на поддержание валютных паритетов, предотвращение неоправданного манипулирования валютными курсами. С переходом к плавающим курсам валют был пересмотрен Устав МВФ, и хотя необходимость поддержания паритетов отпала, сфера деятельности МВФ отнюдь не сократилась. Так, было предусмотрено усиление контрольных функций МВФ как основы межгосударственного валютного регулирования, расширение инструментариев воздействия на несбалансированные международные расчеты и «необоснованные» курсовые соотношения.

Важным направлением деятельности МВФ является кредитование стран для урегулирования платежных балансов и внешней задолженности. Следует отметить, что МВФ связывает предоставление кредитов странам-членам с условием проведения теми определенных изменений в экономической политике. Такие изменения в виде программ финансово-экономической стабилизации сроком от 1 года до 3 лет согласовываются с фондом и рассматриваются как своего рода международное свидетельство платежеспособности страны. Кредитые ресурсы предоставляются стране в зависимости от хода выполнения такой программы. Такие программы являются условием получения кредитов для стран Восточной Европы и России (Камаев В.Д.)

Узмацненне міжнароднай каардынацыі валютна-фінансавй сферы ў многім звязана з дзейнасцю МВФ, які згодна са сваім статутам рэгулюе валютныя курсы і плацежныя балансы краін-членаў, кантралюе сістэму разнастайных плацяжоў і знешнюю запазычанасць краін, якія развіваюцца, прадстаўляе крэдыты краінам-членам для вырашэння іх валютна-фінансавых праблем.

У перыяд існавання фіксаваных валютных курсаў дзейнасць МВФ была накіравана на падтрымку валютных парытэтаў, прадухілення неапраўданага маніпуліравання валютнымі курсамі. З пераходам да плаваючых курсаў валют быў перагледжаны Статут МВФ, і, нягледзячы на тое, што неабходнасць падтрымкі парытэтаў знікла, сфера дзейнасці МВФ ні ў якім разе не скарацілася. Так, было прадугледжана ўзмацненне кантрольных функцый МВФ як асновы міждзяржаўнага валютнага рэгулявання, расшырэнне інструментарыя ўздзеяння на незбалансаваныя міжнародныя разлікі і «неабгрунтаваныя» курсавыя суадносіны.

Важным накірункам дзейнасці МВФ з’яўляецца крэдытаванне краін з мэтай рэгулявання плацежных балансаў і знешняй запазычанасці. Неабходна адзначыць, што МВФ звязвае прадстаўленне крэдытаў краінам-членам з умовай правядзення тымі пэўных зменаў у эканамічнай палітыцы. Такія змены ў выглядзе праграм фінансава-эканамічнай стабілізацыі тэрмінам ад 1 года да 3 гадоў узгадняюцца з фондам і лічацца своеасаблівым сродкам міжнароднага сведчання плацежаздольнасці краіны. Крэдытныя рэсурсы прадстаўляюцца краіне ў залежнасці ад стану выканання такой праграмы. Такія праграмы з’яўляюцца ўмовай атрымання крэдытаў для краін Усходняй Еўропы і Расіі.

☼ 1. Каждый народ имеет свои самобытные игры, которые отражают его характер, древние обряды и традиции. И белорусский народ здесь не является исключением. У него есть свои любимые игры, которые хранятся и передаются из поколения в поколение. Они тесно связаны с бытом и трудовой деятельностью людей, географическим положением республики, её природной средой.

Поскольку народная игра – это социологический феномен, в котором условно отражается действительность, то с развитием общественного сознания изменяется и содержание игры. Однако лучшие традиции народной физкультуры, педагогики, обряды и национальный колорит в них не только не исчезают, но и бережно сохраняются.

Как правило, белорусские народные игры – подвижные. Они определяются богатством разнообразных воздействий на организм детей, формируют у них необходимые физические навыки. Одни из игр имеют определённые традиционные нормы и словесное оформление, что превращает их в своеобразные театрализованные действия. В других строго распределяются роли всех участников, слово в них является сигналом к какому-то действию.

Кроме сюжетно-ролевых, встречаются и игры-хороводы, где органически сочетаются слова, действия, песни, народные мелодии. Всё это, безусловно, содействует воспитанию у детей интереса к белорусскому народному творчеству, к родному языку.

В большинстве таких игр правила строго не регламентируются и чаще всего составляются самими участниками. Содержание игр легко усваивается, а простота и вариативность правил, несложность инвентаря делают их доступными для проведения в самых разнообразных условиях.

Таким образом, народные игры в комплексе с другими воспитательными средствами представляют основу для формирования у детей необходимых физических качеств и навыков, воспитания у них национального самосознания и интереса к истории и культуре своего народа.

Кожны народ мае свае самабытныя гульні, якія адлюстроўваюць яго характар, старажытныя звычаі і традыцыі. І беларускі народ тут не з’яўляецца выключэннем. У яго ёсць свае любімыя гульні, што захоўваюцца і перадаюцца з пакалення ў пакаленне. Яны цесна звязаны з бытам і працоўнай дзейнасцю людзей, геаграфічным становішчам рэспублікі, яе прыродным асяроддзем.

Паколькі народная гульня – гэта сацыялагічны феномен, у якім умоўна адлюстроўваецца рэчаіснасць, то з развіццём грамадскай свядомасці змяняецца і змест гульняў. Аднак лепшыя традыцыі народнай фізкультуры, педагогікі, звычаі і нацыянальны каларыт у іх не толькі не знікаюць, але і беражліва захоўваюцца.

Як правіла, беларускія народныя гульні – рухавыя. Яны вызначаюцца багаццем разнастайных уздзеянняў на арганізм дзяцей, фарміруюць у іх неабходныя фізічныя навыкі. Адны з гульняў маюць пэўныя традыцыйныя нормы і слоўнае афармленне, што ператварае іх у своеасаблівыя тэатралізаваныя дзеянні. У другіх строга размяркоўваюцца ролі ўсіх удзельнікаў, слова ў іх з’яўляецца сігналам да нейкага дзеяння.

Акрамя сюжэтна-ролевых, сустракаюцца і гульні-карагоды, дзе арганічна спалучаюцца словы, рухі, песні, народныя мелодыі. Усё гэта, безумоўна, садзейнічае выхаванню ў дзяцей цікавасці да беларускай народнай творчасці, да роднай мовы.

У большасці такіх гульняў правілы строга не рэгламентуюцца і часцей за ўсё складаюцца самімі ўдзельнікамі. Змест гульняў лёгка засвойваецца, а прастата і варыятыўнасць правілаў, нескладанасць інвентару робяць іх даступнымі для правядзення ў самых разнастайных умовах.

Такім чынам, народныя гульні ў комплексе з іншымі выхаваўчымі сродкамі ўяўляюць аснову для фарміравання ў дзяцей неабходных фізічных якасцей і навыкаў, выхавання ў іх нацыянальнай самасвядомасці і цікавасці да гісторыі і культуры свайго народа (У. К., В. Т.).

☼ 2. Когда ожидаешь первенство мира по футболу, которое происходит раз в четыре года, будто находишься в состоянии человека, который празднует свой день рождения 29 февраля, потому что именины у него бывают не каждый год.

Окончание праздника с участием 32 сильнейших национальных сборных в Германии вызывает грусть: следующий чемпионат пройдёт только в 2010 году.

Некоторые специалисты высказались насчёт ненужности игры на «бронзу», но дуэль Германия – Португалия (3: 1) показала, насколько это полезно для команд и интересно для зрителей. Хозяева не упустили шанс попасть в призёры и стали «бронзовыми» в третий раз за историю своего выступления.

Наиболее громкой темой для обсуждения стало удаление Зидана. Главный тренер французов Раймон Доменек отметил, что из-за этого его спортсмены не смогли сохранить настроение, с которым выходили на поле. «У нас осталось десять футболистов, когда мы имели преимущество и контролировали ход игры, – сказал Доменек. – Тот эпизод с Зиданом не заметил никто, кроме четвёртого арбитра, который и сообщил обо всём главному судье. Я не оправдываю поведение нашего капитана, но понимаю его. До этого Зидан зарекомендовал себя дисциплинированным и сдержанным игроком.

Тренер итальянцев (Марчелло Липи) согласился, что французы показали более качественную игру, чем его футболисты, и расценил победу как торжество справедливости шестилетней давности: «Жизнь как катание на качелях: они выиграли ЕВРО-2000, не заслужив этого больше, чем мы. Теперь наступила наша очередь».

Калі чакаеш першынства свету па футболе, якое адбываецца раз у чатыры гады, быццам знаходзішся ў стане чалавека, які святкуе свой дзень нараджэння 29 лютага, таму што імяніны ў яго бываюць не кожны год. Заканчэнне свята з удзелам 32 наймацнейшых нацыянальных зборных у Германіі выклікае сум: наступны чэмпіянат пройдзе толькі ў 2010 годзе.

Некаторыя спецыялісты выказаліся наконт непатрэбнасці гульні за «бронзу», але дуэль Германія – Партугалія (3: 1) паказала, наколькі гэта карысна для камандаў і цікава для гледачоў. Гаспадары не ўпусцілі шанц трапіць у прызёры і сталі «бронзавымі» ў трэці раз за гісторыю свайго выступлення.

Найбольш гучнай тэмай для абмеркавання стала выдаленне Зідана. Галоўны трэнер французаў Раймон Даменек адзначыў, што па гэтай прычыне яго спартсмены не змаглі захаваць настрой, з якім выходзілі на поле. «У нас засталося дзесяць футбалістаў, калі мы мелі перавагу і кантралявалі ход гульні, – сказаў Даменек. – Таго эпізоду з Зіданам не заўважыў ніхто, акрамя чацвёртага арбітра, які і паведаміў аб усім галоўнаму суддзі. Я не апраўдваю паводзіны нашага капітана, але разумею яго. Да гэтага Зідан зарэкамендаваў сябе дысцыплінаваным і стрыманым іграком».

Трэнер італьянцаў (Марчэла Ліпі) пагадзіўся, што французы паказалі больш якасную гульню, чым яго футбалісты, і расцаніў перамогу як усталяванне справядлівасці шасцігадовай даўнасці: «Жыццё як катанне на арэлях: яны выйгралі ЕЎРА-2000, не заслужыўшы гэтага больш, чым мы. Зараз наступіла наша чарга» («Звязда»).

☼ 3. Современный бокс – это спортивное единоборство, обусловленное определёнными правилами, искусство которого заключается в том, чтобы в поединке с противником наносить удары, не получая их самому.

Мастерство боксёра определяется тем, насколько успешно он владеет техникой разнообразных приёмов нападения и защиты, тактикой их применения, а также определённым уровнем развития морально-волевых, психических и физических качеств.

Под влиянием тренировочных нагрузок в процессе занятий боксом укрепляется опорно-двигательный аппарат, развиваются быстрота, сила, точность, координация движений, и, как результат, активизируются все основные жизненно важные функции.

Кроме того, способность к выполнению разнообразных точных движений во время тренировки и боя, необходимость осуществлять свои замыслы в условиях спортивного единоборства, имеющего явно выраженный характер конфликтного взаимодействия, позволяют охарактеризовать бокс как вид спорта, воспитывающий ценные прикладные умения и навыки.

Положительное влияние бокса позволяет рассматривать его не только как вид спорта, но и как мощное средство физического воспитания и систему развития и совершенствования личности.

Сучасны бокс – гэта спартыўнае адзінаборства, абумоўленае пэўнымі правіламі, майстэрства якога заключаецца ў тым, каб у паядынку з праціўнікам наносіць удары, не атрымоўваючы іх самому.

Майстэрства баксёра вызначаецца тым, наколькі паспяхова ён валодае тэхнікай разнастайных прыёмаў нападзення і абароны, тактыкай іх прымянення, а таксама пэўным узроўнем развіцця маральна-валявых, псіхічных і фізічных якасцей.

Пад уплывам трэніровачных нагрузак у працэсе заняткаў боксам умацоўваецца апорна-рухальны апарат, развіваюцца хуткасць, сіла, дакладнасць, каардынацыя рухаў, і, як вынік, актывізуюцца ўсе асноўныя жыццёва важныя функцыі.

Акрамя таго, здольнасць да выканання разнастайных дакладных рухаў падчас трэніроўкі і бою, неабходнасць ажыццяўляць свае замыслы ва ўмовах спартыўнага адзінаборства, якое мае яўна выражаны характар канфліктнага ўзаемадзеяння, дазваляе ахарактарызаваць бокс як від спорту, што выхоўвае каштоўныя прыкладныя ўменні і навыкі.

Станоўчы ўплыў бокса дазваляе разглядаць яго не толькі як від спорту, але і як магутны сродак фізічнага выхавання і сістэму развіцця і ўдасканалення асобы (А. А.).

☼ 4. Одной из самых популярных дисциплин на играх в Афинах была художественная гимнастика. Подтверждением тому стали финальные командные соревнования. Наша женская команда смогла пробиться в финальную восьмёрку, вне которой остались даже традиционно сильные украинки.

В финале воспитанницы Ирины Лепарской вместе с болгарками являлись основными претендентками на третье место, поскольку первые два сразу взяли под свой контроль итальянки и россиянки. После выступления с лентой белоруски замыкали тройку призёров.

К сожалению, по результатам второго комбинированного выступления с обручами и мячами болгарки смогли отодвинуть наших гимнасток на четвёртую позицию. В индивидуальном зачёте за медали сражались Инна Жукова и Светлана Рудалова. Они и заняли соответственно седьмое и десятое места. Вне конкуренции оказалась россиянка Алина Кабаева, которая уверенно завоевала олимпийское золото.

Адной з самых папулярных дысцыплін на гульнях у Афінах была мастацкая гімнастыка. Пацвярджэннем таму сталі фінальныя камандныя спаборніцтвы. Наша жаночая каманда змагла прабіцца ў фінальную васьмёрку, па-за якой засталіся нават традыцыйна моцныя ўкраінкі.

У фінале выхаванкі Ірыны Ляпарскай разам з балгаркамі з’яўляліся асноўнымі прэтэндэнткамі на трэцяе месца, паколькі першыя два адразу ўзялі пад свой кантроль італьянкі і расіянкі. Пасля выступлення са стужкай беларускі замыкалі тройку прызёраў.

На жаль, па выніках другога камбінаванага выступлення з абручамі і мячамі балгаркі змаглі адсунуць нашых гімнастак на чацвёртую пазіцыю. У індывідуальным заліку за медалі змагаліся Іна Жукава і Святлана Рудалава. Яны і занялі адпаведна сёмае і дзесятае месцы. Па-за канкурэнцыяй аказалася расіянка Аліна Кабаева, якая ўпэўнена заваявала алімпійскае золата («Звязда»).

Заданне 2. Перакладзіце тэкст на беларускую мову. Адзначце спецыфіку беларускамоўнага перакладу.

◊ Статья 53. Права и обязанности гражданского истца

1. Гражданский истец в целях поддержания предъявленного им иска имеет право:

1) знать сущность обвинения;

2) давать пояснения по предъявленному им иску;

3) представлять доказательства;

4) заявлять отводы и ходатайства, в том числе о принятии мер обеспечения предъявленного им иска, а также о применении мер по обеспечению его безопасности, членов семьи, близких родственников и иных лиц, которых он обоснованно считает близкими, а также имущества;

5) пользоваться родным языком или услугами переводчика;

6) возражать против действий органа уголовного преследования и требовать внесения его возражений в протокол следственного или другого процессуального действия, проводимого с его участием;

7) знакомиться с протоколами следственных и других процессуальных действий, в которых он участвовал, и делать замечания по поводу правильности и полноты записей в протоколах; при участии в следственном или другом процессуальном действии, а также в судебном заседании требовать внесения в протокол указанного действия или судебного заседания записей об обстоятельствах, которые, по его мнению, должны быть отмечены; знакомиться с протоколом судебного заседания и приносить на него замечания;

8) с момента получения уведомления об окончании предварительного расследования знакомиться с уголовным делом и выписывать из него сведения в части, относящейся к гражданскому иску, в любом объеме, а также с разрешения следователя, дознавателя копировать материалы уголовного дела, относящиеся к гражданскому иску, за исключением названных в части восьмой статьи 193 настоящего Кодекса;

9) участвовать в судебном заседании суда первой инстанции, в том числе в исследовании доказательств уголовного дела, а также в заседаниях судов кассационной и надзорной инстанций и при производстве по уголовному делу по вновь открывшимся обстоятельствам;

10) выступать при отсутствии у него представителя в судебных прениях с речью и репликой;

11) получать от органа, ведущего уголовный процесс, уведомления о принятии решений, затрагивающих его права и интересы, а по его просьбе также бесплатно получать копии этих решений, а также копию приговора, определения (постановления) суда кассационной или надзорной инстанции или другого итогового решения суда;

12)подавать жалобы на действия и решения органа, ведущего уголовный процесс, в том числе обжаловать приговор или другое итоговое решение суда в части, относящейся к предъявленному им иску;

13)отзывать поданную им или его представителем жалобу;

14)подавать в относящейся к предъявленному им иску части возражения на протесты государственного обвинителя, прокурора и жалобы других участников уголовного процесса, доведенные до его сведения органом, ведущим уголовный процесс, или ставшие известными ему в результате иных обстоятельств;

15) высказывать в судебном заседании мнения по поводу ходатайств и предложений других участников уголовного процесса, а также по вопросам, разрешаемым судом;

16) возражать против действий другой стороны или председательствующего;

17) иметь представителя и прекращать полномочия представителя;

18) поддерживать полностью или частично гражданский иск либо отказаться от него в любой момент производства по уголовному делу;

19) получать возмещение расходов, понесенных при производстве по уголовному делу, и вреда, причиненного незаконными действиями органа, ведущего уголовный процесс;

20) получать обратно имущество, изъятое у него органом, ведущим уголовный процесс, в качестве вещественных доказательств или по другим основаниям; принадлежащие ему подлинники официальных документов; принадлежащее ему имущество, изъятое у лица, совершившего предусмотренное уголовным законом общественно опасное деяние.

2. Гражданский истец обязан:

1) являться по вызовам органа, ведущего уголовный процесс;

2) обеспечивать представление в суд копий искового заявления по числу гражданских ответчиков;

3) представлять имеющиеся у него предметы и документы по требованию органа, ведущего уголовный процесс; подчиняться законным распоряжениям органа, ведущего уголовный процесс;

4) не разглашать сведения об обстоятельствах, ставших известными ему по уголовному делу, если он был предупрежден об этом органом уголовного преследования или судом.

3. За разглашение данных предварительного расследования или закрытого судебного заседания без разрешения органа, ведущего уголовный процесс, гражданский истец несет ответственность в соответствии со статьей 407 Уголовного кодекса Республики Беларусь.

4. Гражданский истец может быть допрошен в качестве свидетеля.

5. Гражданский истец пользуется принадлежащими ему правами и исполняет возложенные на него обязанности лично или через своего представителя.

6. В порядке, предусмотренном настоящим Кодексом, права несовершеннолетнего истца осуществляет наряду с ним или вместо него законный представитель, а недееспособного гражданского истца – вместо него законный представитель. (УПК РБ)

7.

▲ История экономической мысли Беларуси

Со времён Полоцкого княжества и становления ВКЛ экономические взгляды закреплялись в торговых и государственных договорах, разного рода статутах и уставах. В их содержании проявились общие тенденции в развитии экономической мысли Европы. С середины 16 в. в ВКЛ стали распространяться идеи западной экономической мысли и пропагандироваться меркантилистские взгляды. Теолог, философ и экономист конца 16 – начала 17 в. М. Смотрицкий рассматривал экономические категории в тесной взаимосвязи с развитием товарно-денежных отношений и факторами рыночной конъюктуры, источник ренты он находил в труде крестьян. Высказывали свои экономические взгляды С. Будный, выступавший за неприкосновенность частной собственности, М. Литвин, обосновавший необходимость одинакового налога для всех граждан ВКЛ, и Ф. Скорина, который требовал равенства для всех, но при этом оставался сторонником сохранения существующей экономической модели общества. М.Чеховиц и Якуб из Калиновки являлись сторонниками полного упразднения крепостного права.

Прогресс производительных сил создал условия для формирования самостоятельной экономической науки; развивались политэкономия и экономика сельского хозяйства. Физиократы П.К. Бжостовский, М. Карпович, И. Массальский считали земледелие единственным источником богатства, их учение перевело экономические исследования из сферы обращения в сферу производства. И. Быковский, И. Еленский, С. Зелович высказывали идеи, аналогичные взглядам французских коммунистов-утопистов. Учение А. Тюрго, повлиявшее на исследования И. Хрептовича, воплощалось в жизнь благодаря деятельности гродненского старосты А. Тизенгауза, который организовывал мануфактуры, провёл аграрную реформу и др. В конце 18 – начале 19 в. профессора Виленского университета Я. Вашкевич, Я. Зноско, С. Малевский, И. Стройновский в своей преподавательской деятельности излагали экономическое учение А. Смита. Они исследовали политэкономические категории стоимости, цены, прибыли, ренты, конкуренции и др. Дальнейшее развитие получили такие экономические дисциплины, как финансы, кредит и экономика торговли.

В развитии экономической науки Беларуси середины 19 в. главную роль играл Горы-Горецкий земледельческий институт, где преподавали А.М. Бажанов, А. Гинцель, Б. Михельсон, Б. Целлинский и др. Профессор А.М. Бажанов исследовал проблемы статистики и разработал методику эффективности применения техники в сельском хозяйстве; профессор Б.Михельсон обосновал целесообразность постепенного перевода крестьян с барщины на оброк, с последующим привлечением их в качестве наёмных рабочих, а также беспрепятственного развития промышленности и торговли; профессор Б. Целлинский предлагал взимать налог не с капитала, а с дохода, составить земельный кадастр и ввести поземельный налог. Сторонником предоставления личной свободы крестьянам и одновременно защитником крупной земельной собственности являлся экономист И.Корвин-Милевский. Он теоретически обосновывал нежизнеспособность мелких крестьянских хозяйств и считал общественную собственность неэффективной. После отмены крепостного права либеральные экономические идеи высказывал Ю. Янсон. В 1860-е гг. проведены экономические исследования по отдельным белорусским губерниям. Экономическое положение Гродненской губернии изучил П.О. Бобровский, считавший мерилом процветания государства рост промышленности, торговли, развитие путей сообщения и равномерное налогообложение. Он доказывал целесообразность развития мелких, но самостоятельных крестьянских хозяйств. Первая попытка осуществить экономическое районирование Минской губернии на основе продуктивности земли принадлежала И. Зеленскому. На революционно-демократических позициях стоял К. Калиновский, критиковавший реформу 1861 и требовавший передать землю крестьянам без выкупа. В экономических исследованиях конца 19 в. глубже отражались интересы различных слоев населения, сравнивались позиции различных экономических школ. А. Ельский изучал историю развития народного хозяйства Беларуси и её экономической мысли, профессор А.П. Людоговский написал первый в Российской империи учебник по экономике сельского хозяйства. В своих работах исследователи стали применять математические методы. А. Ревковский, опираясь на эти методы, проанализировал эффективность деятельности коммерческих банков. И. Жилинский обосновал экономическую целесообразность осушения Полесских болот. Ф. Богушевич, А. Горегляд, А. Гуринович, журнал «Гомон» и редакция газеты «Минский листок» пропагандировали народнические взгляды, А. Белоблоцкий и И. Гурвич – марксистское направление политэкономии. В начале 20 в. экономисты изучали развитие промышленности и финансово-кредитных учреждений, проблемы экономики сельского хозяйства. А. Осипов, Д. Родзевич, Г.Свентицкий, являясь представителями буржуазно-помещичьей белорусской экономической мысли, искали пути развития хуторского хозяйства при сохранении и интенсификации помещичьего. С. Любич написал ряд работ по политэкономии, экономической географии, сельскому хозяйству, Ф. Ястремский проанализировал экономическое состояние Минской губернии и произвёл оценку недвижимого имущества для более точного налогообложения. Марксистского подхода в своих работах придерживались А. Аннекпггейн, который рассмотрел основные экономические категории, предмет и метод политэкономии, и С.С. Трусевич, обосновавший целесообразность передачи земли в собственность крестьян. Интересы белорусского крестьянства отстаивала Белорусская социалистическая громада (БСГ). В газете «Наша нива» освещались проблемы кооперации, хуторизации, аграрные вопросы, анализировалось экономическое развитие отдельных белорусских губерний.

После 1917 года начался поиск путей дальнейшего экономического развития Беларуси. Большевики выступали за ликвидацию частной собственности и товарно-денежных отношений, переход на обобществление производства и централизованную систему управления. Альтернативные, социал-демократические воззрения высказывали идеологи белорусского национально-культурного возрождения. Впервые целостная оценка экономического развития и состояния Беларуси как самостоятельного хозяйственного механизма дана А.Л. Бурбисом, А.Н. Власовым, АА. Смоличем, А.В. Цвикевичем. Д.Д. Бохан и П.В. Злобин критиковали политику большевиков как неэффективную, отстаивали необходимость экономического развития Беларуси по пути Запада. В 1920–30-е гг. экономические исследования развивались в БССР (как части СССР) и в Западной Белоруссии (в составе Польши). В БССР искали альтернативу капиталистическому пути развития. В Западной Белоруссии разрабатывались вопросы улучшения экономического положения, были напечатаны работы Т. Гриба (по оценке учения К.Маркса), Ф. Акинчица, А. Климовича, С. Чижевского (по кооперации), А. Климовича (по экономике сельского хозяйства), аграрные вопросы исследовали З. Людкевич и ректор Виленского университета А.Станевич. В программах белорусских национальных партий и движений важное место отводилось экономическим вопросам. В 1926 впервые на белорусском языке издан учебник по политэкономии А. Бильдюкевича, в котором представлены история развития всемирной экономической мысли, все существующие на тот момент экономические школы. В БССР разрабатывались модели дальнейшего социально-экономического развития в условиях нэпа и первый 5-летний план развития народного хозяйства БССР, вёлся подсчёт национального дохода (Г.И. Горецкий), осуществлялось экономическое районирование (Р.О. Бонч-Осмоловский, А.А. Смолич). Были изданы работы по истории развития экономики Беларуси (М.В.Довнар-Запольский, В.И. Игнатовский, И.А. Петрович, А.А. Смолич), по экономике лесного хозяйства (В.И. Переход), по экономике мелиорации (А. Дубах, А. Фролов), по вопросам экономики эпохи империализма в России и всеобщего кризиса капитализма (М.Б. Гольман), по мировому хозяйству и экономической мысли Запада (И.Я. Герцыка). Главными научными направлениями белорусских экономистов в 1930-е гг. стали исследования проблем индустриализации и коллективизации, организации труда, размещения производительных сил и др. В 1950– 60-е гг. исследования в области экономики проводили Институт экономики АН Беларуси, Научно-исследовательский институт экономики и организации сельскохозяйственного производства, Научно-исследовательский институт экономики и экономико-математических методов планирования при Госплане БССР. В последующие десятилетия белорусские экономисты развивали теоретические вопросы политэкономии социализма, изучали проблемы регионального хозрасчёта, экономической истории, экономики мелиорации, разрабатывали комплексные программы. Впервые в СССР А.Г. Завьялков подготовил и издал учебник но ценообразованию.

В суверенной Республике Беларусь проблематика экономических исследований кардинально изменилась – начались разработки конкретных предложений по эффективному переходу экономики Беларуси на рыночные отношения и её участие в международном разделении труда. С конца 1990-х гг. разрабатываются более конкретные экономические проблемы, формируются различные направления исследований: социально-экономического развития Беларуси, эффективности внешней торговли и вхождения Беларуси во Всемирную торговую организацию, комплексных прогнозов НТП и социально-экономического развития республики, экономической безопасности, государственного регулирования, ценообразования, истории экономической мысли. Появились новые направления исследований экономической науки, связанные с переходом к рыночным отношениям: маркетинг, теоретические аспекты рыночных преобразований в АПК, региональная экономика, предпринимательство, налогообложение, демонополизация, финансы и кредит (ЭРБ).

▲ Виды денег

Первоначально в положении денег оказывались товары, имевшие устойчивый повседневный спрос и широкое хождение именно в силу их признаваемой полезности (скот, меха, табак, рыба и т. п.). Затем выяснилось, что хотя деньгами может быть все, что угодно, но материал для денег должен отвечать следующим требованиям: 1) износостойкость; 2) портативность; 3) стабильность; 4) однородность; 5) делимость; 6) узнаваемость.

В связи с тем, что драгоценные металлы соответствовали этим требованиям, они и «взяли на себя» выполнение этой миссии. Эти деньги были деньгами-товарами.

Так, например, в Древней Руси деньгами служили серебряные слитки, а основной денежной единицей была гривна-кун. К XIII в. появились серебряные платежные слитки – гривны. Затем в денежную терминологию стал входить рубль (от слова «рубить»). Он появился как следствие деления серебряных платежных слитков.

Однако деньги в функции средства обращения и средства сохранения стоимости в виде серебряных платежных слитков были слишком тяжеловесны, обладали слишком высокой номинальной стоимостью, ими неудобно было пользоваться при осуществлении ежедневных торговых операций.

Вторая половина XIV в. характеризуется началом чеканки русской серебряной монеты как денег для всеобщего денежного обращения. Рубль из слитка превратился в счетный рубль, просуществовавший до денежной реформы Петра I (начало XVIII в.). В соответствии с этой реформой серебряная копейка была заменена медной (в связи с нехваткой серебра), был введен серебряный рубль-монета по типу европейского талера, счетная гривна стала серебряной монетой в 10 копеек, стали регулярно чеканиться золотые червонцы, а с 1755 г. – империалы и полуимпериалы.

Деньги в функции средства обращения выступают мимолетным посредником в товарообмене. В связи с этим появилась и стала пробивать себе дорогу идея об удешевлении денежного материала. Так, в начале XVIII в. были предложения ввести деревянный рубль. И.Т. Посошков предлагал на медной монете чеканить рублевый номинал, гарантируя оборот таких денег авторитетом государства. Но самым лучшим материалом оказалась бумага. К середине XVIII в. в Европе, Северной Америке, России (с 1769 г.) появились бумажные деньги – казначейские векселя и банкноты.

Первый вид бумажных денег – казначейские векселя, которые являются обязательством государственной власти. В России они просуществовали под названием «ассигнации» до 1843 г. Первоначально государство брало на себя обязательство разменивать ассигнации на медную монету по номиналу, принимать при всех платежах, кроме таможенных пошлин. В наше время это были казначейские билеты, выпускавшиеся достоинством в 1, 3 и 5 руб.

Второй вид бумажных денег – банкнота, или вексель на банкира, долговое обязательство банка. В обращении банкноты выступают реальными деньгами, выполняя все их функции. Эмиссия банкнот постепенно сосредотачивалась в центральном или особых эмиссионных банках. Она регулируется специальными законами и контролируется государством.

Бумажные деньги прошли несколько этапов в своем развитии. Первоначально бумажные деньги имели металлическую основу, т. е. существовал обмен бумажных денег на золото, серебро или медь (например, ассигнации). При эмиссии бумажных денег соблюдалась тесная связь с их обеспечением, что способствовало стабильной покупательной способности бумажных денег и противодействовало их обесцениванию. Но была и негативная сторона тесной связи бумажных денег с их металлической основой – периодически (особенно в условиях экономического кризиса) возникал дефицит платежных средств. В период экономического кризиса в стране, с одной стороны, резко возрастала потребность в платежных средствах, с другой – наблюдался отток золота и других драгоценных металлов за рубеж, свертывание кредита, а следовательно, и сокращение учета векселей. В результате рос дефицит платежных средств, углублялись кризисные явления.

В связи с этим размен бумажных денег на металл стал прекращаться в период войн и других нарушений стабильной экономической жизни. Эмиссия бумажных денег в эти периоды ограничивалась лишь мощностями печатного станка, наличием бумаги и краски. Так, в России в 1895–1897 гг., в соответствии с реформой, подготовленной и проведенной министром финансов С. Ю. Витте, основной денежной единицей стал золотой рубль, который, однако, просуществовал недолго – до 1914 г. Накануне первой мировой войны он перестал обмениваться на золото (это было сделано с целью сохранения золотого запаса России); позже обмен банкнот на золото уже не восстанавливался. В США демонтаж золотого стандарта был осуществлен в 1933 г., сразу после «великой депрессии». Золото было изъято из внутреннего денежного обращения (иностранные держатели долларов сохраняли право обменивать доллар на драгоценные металлы до 1971 г.).

Современная эмиссия бумажных денег не связана с золотом, но существуют определенные инструменты, сдерживающие ее, – прежде всего это политика центрального банка (В.Д.Камаев).

▲ Главный лес Европы


Понравилась статья? Добавь ее в закладку (CTRL+D) и не забудь поделиться с друзьями:  



double arrow
Сейчас читают про: