8. hide (away) v прятаться, скрываться
9. persuade v убеждать, уговорить
Syn.: convince, induce
10. free-rain leadership лидерство «свободных поводьев»
Syn.: laissez-faire leader – либеральный руководитель
11. concurrence n 1)согласованность; 2)стечение обстоятельств
12. willingly adv. охотно, с готовностью
13. outcome n итог, последствия, результат
Syn .: result, consequence
14. enhance v увеличивать, усиливать, улучшать
Syn .: improve, increase; intensify, reinforce
15. enhancement n повышение, прирост; улучшение
16. cohesion n сцепление, связь, сплоченность, единство
17. consequence n последствия, результат
18. outboss v здесь: переусердствовать
19. facilitate v облегчать, содействовать, способствовать
Syn .: help, assist
20. excel v превосходить, превышать; выделяться
Syn.: exceed, surpass
21. exceed v превышать, переступать пределы, превосходить
22. forego (forewent, foregone) предшествовать
23. insight n интуиция, понимание, проницательность
24. revelation n открытие, разоблачение, раскрытие (тайны)
25. energize v побуждать к действию, проявлять энергию
26. attribute n свойство, отличительная черта
27. attribute ( to) v объяснять (чем-л.), относить (to- за счет ч-л.)
|
|
28. array n совокупность, набор, комплект
29. coaching n кураторство, наставничество
30. breed n поколение, потомство
breed v воспитывать, обучать, пестовать
31. cognitive skills когнитивные, познавательные навыки
32. flexibility n гибкость, приспособляемость
33. in absence в отсутствие, за неимением, недостатком
34. tangible results ощутимые, реальные результаты
35. embody v воплощать, олицетворять; объединять, включать
36. drudgery n тяжелая, монотонная работа
Syn.: labour
37. diversify v вводить разнообразие, диверсифицировать
38. enduring direction устойчивый курс, направление
39. sweeping adj. 1) широкий, с большим охватом; 2)огульный
40. world-shattering пошатнувший мир
41. align v ставить в ряд, равняться, вставать в один ряд
align oneself with действовать заодно
42. lose sight упустить из виду, потерять
43. stray adj. заблудившийся
stray v сбиться с пути, отбиться, отклониться
44.vigilance n бдительность
display, exercise, show vigilance проявлять бдительность
45. push (oneself) v подталкивать себя
46. relate to … реагировать, соотносить, определять соотношение
47. persistent adj. устойчивый, стабильный; упорный
48. adversity n бедствия, неприятности, несчастья
handle adversity справляться с неприятностями
49. maturity зрелость
50. belief n, C вера, доверие; мнение, убеждение
Syn.: conviction; opinion
51. compliance n одобрение, согласие; соответствие
52. walk the talk поступать в соответствии с убеждениями/
провозглашаемыми принципами
Unit 7. Business Culture and Business Ethic.
Text 1. What is culture?
Culture in general is concerned with beliefs and values on the basis of which people interpret experiences and behave. Broadly and simply put, “culture’ refers to a group or community with which you share common experiences that shape the way you understand the world.
|
|
The same person, thus, can belong to several different cultures depending on his or her birthplace, nationality; ethnicity, family status; gender, age; language, education; physical condition, religion, profession, place of work and its corporate culture.
Culture is a “lens” through which you view the world. It is central to what you see, how you make sense of what you see and how you express yourself.
Four cultural dimensions. Cultures – both national and organizational – differ along many dimensions. Four of the most important are:
1. Directness ( get to the point versus imply the massages.
2. Hierarchy (follow orders versus engage in debate)
3. Consensus (dissent is accepted versus unanimity is needed)
4. Individualism (individual winners versus team effectiveness).
Cross-Cultural Communication Challenges. Culture is often at the root of communication challenges. Exploring historical experiences and the ways in which various cultural group have related to each other is key to opening channels for cross-culturalcommunication. Becoming more aware of cultural differences, as well as exploring cultural similarities, can help you find yourself in a confusing situation, ask yourself how culture may be shaping your own reactions, and try to see the world from the other’s point of view.
Cultural Shock. Failure to identify cultural issues and take action can lead to a culture shock. In order of priority, the most often found symptoms of culture shock are:
- feeling isolated
- anxiety and worry
- reduction in job performance
- high nervous energy
- helplessness.
Not coping with culture shock symptoms when they appear can lead to a very negative situation.
Respecting Differences and Working Together. Anthropologists discovered that, when faced by interaction that we do not understand, people tend to interpret the others involved as “abnormal”, “weird” or “wrong”. Awareness of cultural differences and recognizing where cultural differences are at work is the first step toward understanding each other and establishing a positive working environment. Use these differences to challenge your own assumptions about the “right” way of doing things and as a chance to learn new ways to solve problems.