Assessment and management of competitive risks and risks of competitive positioning in current conditions

This article describes the features of competitive risks and risks of competitive positioning in the current economic conditions. Three levels of competitive risks system were defined: competitive risks of business directions (sectors), competitive risks of a business entity, competitive risks of product range of the company. These levels help to identify all competitive risks. The most appropriate methods for identifying and evaluating competitive risks at each level were determined. The specificity of the risks of competitive positioning of the company was analyzed, including risk assessment and management of the company competitive positions’ portfolio. The indicator for assessing the portfolio of company’s competitive positions was proposed. The basic groups of factors of competitive risk were classified: according to the source of origin, in relation to the specific competitive actions, on the nature of the appearance, on the economic level. A few specific techniques to minimize competitive risks were proposed: three-tier system of competitive actions risk management, multi-level decision-making system, the use of a scoring or score card evaluation model of competitive actions and competitive position. Standard methods for minimizing risks are analyzed in terms of their applicability in relation to competitive risks.

Keywords: competition, competitive actions, competitive risk, competitive positioning, competitive position, management of competitive actions, portfolio of competitive positions, risk factors.

About author: 

M. Lednev, PhD in Economics, Associate Professor

For citation: 

Lednev M. Assessment and management of competitive risks and risks of competitive positioning in current conditions, Journal of Modern Competition, 2015, vol. 9, no. 1 (49), pp. 54 – 65 (in Russian).

Вопросы к зачету ОУКП

Организация управлением конкурентоспособностью на предприятии

Предмет, формы, функции и виды конкуренции

3. Конкуренция и конкурентоспособность как движущие силы развития общества

4. Научные подходы к организации управления конкурентоспособностью

5. Оценка уровня конкуренции

6. Сила конкуренции при различных формах конкурентного предприятия

7. Типы предприятий по степени конкуренции

8. Характеристика основных моделей рынка в зависимости от уровня конкурентоспособности предприятия

9. Иерархия понятий конкурентоспособности экономических объектов

10. Понятие конкурентоспособности организации

11. Понятие конкурентоспособности товара

12. Факторы конкурентоспособности организации и их классификация

13. Конкурентоспособность организации, предприятия, фирмы

14. Факторы конкурентоспособности предприятия

15. Конкурентные преимущества объектов

16. Понятие конкурентного преимущества

17. Виды конкурентного преимущества

18. Факторы конкурентного преимущества

19. Теория конкурентного преимущества М. Портера

20. Жизненный цикл конкурентного преимущества фирмы.

21. Общие (базовые) стратегии конкуренции (по М. Портеру)

22. Методики определения конкурентоспособности организации

23. Этапы конкурентного анализа

24. Методики определения конкурентоспособности

25. Сущность стратегического управления конкурентоспособностью предприятия

Стратегическое управление конкурентоспособностью организации

27. Целеполагание в системе управления конкурентоспособностью предприятия

28. Признаки нестратегичности предприятия

29. Особенности оценки конкурентоспособности предприятия

30. Сущность оценки конкурентоспособности

31. Методики оценки конкурентоспособности предприятий

 


Понравилась статья? Добавь ее в закладку (CTRL+D) и не забудь поделиться с друзьями:  



double arrow
Сейчас читают про: