Иерей: Мир всем

Хор: И ду́хови твоему́.

Диакон: Г лавы́ наша Го́сподеви прикло́ним.

Хор: Т ебе́, Го́споди.

Иерей: Бу́ди держа́ва Ца́рствия Твоего́ благослове́на и препросла́влена. Отца́ и Сы́на и Свята́го Ду́ха, ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в.

Хор: А ми́нь.


Стихи́ры на стихо́вне:

Чтец: Стихи́ры из Трио́ди, глас 4:

Стихира: В озсия́ благода́ть Твоя́ Го́споди,/ возсия́ просвеще́ние душ на́ших./ Се вре́мя благоприя́тное, се вре́мя покая́ния,/ отложи́м дела́ тьмы, и облече́мся во ору́жия све́та:/ я́ко да преплы́вше поста́ вели́кую пучи́ну,/ в тридне́вное Воскресе́ние дости́гнем,/ Го́спода и Спа́са на́шего Иису́са Христа́,// спаса́ющаго ду́ши на́ша.

Стих 1: К Тебе́ возведо́х о́чи мои́, живу́щему на небеси́. Се я́ко о́чи раб в руку́ госпо́дий свои́х, я́ко о́чи рабы́ни в руку́ госпожи́ своея́, та́ко о́чи на́ши ко Го́споду Бо́гу на́шему,// до́ндеже уще́дрит ны.

Стихира: В озсия́ благода́ть Твоя́ Го́споди,/ возсия́ просвеще́ние душ на́ших./ Се вре́мя благоприя́тное, се вре́мя покая́ния,/ отложи́м дела́ тьмы, и облече́мся во ору́жия све́та:/ я́ко да преплы́вше поста́ вели́кую пучи́ну,/ в тридне́вное Воскресе́ние дости́гнем,/ Го́спода и Спа́са на́шего Иису́са Христа́,// спаса́ющаго ду́ши на́ша.

Стих 2: Поми́луй нас Го́споди, поми́луй нас, я́ко по мно́гу испо́лнихомся уничиже́ния: наипа́че напо́лнися душа́ на́ша поноше́ния гобзу́ющих,// и уничиже́ния го́рдых.

Стихира: П рославля́емый в па́мятех святы́х Твои́х Христе́ Бо́же,/ от них умоля́емь,// низпосли́ нам ве́лию ми́лость.

Богородичен Триоди, глас 4:

Сла́ва Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху и ныне и присно и во веки веков. Аминь.

А́ нгельстии чи́ни Тя Богома́ти прославля́ют:/ Бо́га бо Всечи́стая родила́ еси́,/ Отцу́, и Ду́ха соприсносу́щна,/ и а́нгельская во́инства от не су́щаго хоте́нием поста́вивша./ Его́же моли́ от тли спасти́ и просвети́ти ду́ши правосла́вных,// Тя воспева́ющих Всечи́стая.

Моли́тва свято́го Симео́на Богоприи́мца:

Чтец: Н ы́не отпуща́еши раба́ Твоего́, Влады́ко,/ по глаго́лу Твоему́, с ми́ром;/ я́ко ви́деста о́чи мои́ спасе́ние Твое́,/ е́же еси́ угото́вал пред лице́м всех люде́й,/ свет во открове́ние язы́ков,// и сла́ву люде́й Твои́х Изра́иля.

Чтец: Трисвято́е. П ресвята́я Тро́ице... О́ тче наш...


Иерей: Я́ко Твое́ есть Ца́рство и си́ла и сла́ва Отца́ и Сы́на и Свята́го Ду́ха, ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. [5]

Хор: А ми́нь.

Тропа́ри, глас 4:

Хор: Б огоро́дице Де́во, ра́дуйся,/ Благода́тная Мари́е, Госпо́дь с Тобо́ю:/ благослове́на Ты в жена́х/ и благослове́н Плод чре́ва Твоего́,// яко Спа́са родила́ еси душ на́ших. (Земной поклон)

Сла́ва Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху.

К рести́телю Христо́в, всех нас помяни́,/ да изба́вимся от беззако́ний на́ших:// тебе бо даде́ся благода́ть моли́тися за ны. (Земной поклон)

И ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.

М оли́те за ны святи́и Апо́столи, святи́и вси,/ да изба́вимся от бед и скорбе́й:// вас бо те́плыя предста́тели ко Спа́су стяжа́хом. (Земной поклон)

П од Твое́ благоутро́бие прибега́ем, Богоро́дице,/ моле́ния на́ша не пре́зри во обстоя́нии,// но от бед изба́ви ны, Еди́на Чи́стая, Еди́на Благослове́нная. (Без поклона)

Чтец: Г о́споди, поми́луй. (40 раз)

Сла́ва Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху и ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.

Ч естне́йшую Херуви́м и Сла́внейшую без сравне́ния Серафи́м, без истле́ния Бо́га Сло́ва ро́ждшую, су́щую Богоро́дицу, Тя велича́ем.

И́ менем Госпо́дним благослови́, о́тче.

Иерей: Сый благослове́н Христо́с Бог наш, всегда́, ны́не, и при́сно, и во ве́ки веко́в.

Чтец: А ми́нь.

Н ебе́сный Царю́, ве́ру утверди́, язы́ки укроти́, мир умири́, святы́й храм сей (или: святу́ю оби́тель сию́) до́бре сохрани́: пре́жде отше́дшыя отцы́ и бра́тию на́шу в селе́ниих пра́ведных учини́, и нас в покая́нии и испове́дании приими́, я́ко Благи́й и Человеколю́бец.

Иерей: Го́споди и Влады́ко живота́ моего́, дух пра́здности, уны́ния, любонача́лия, и праздносло́вия не даждь ми. (Земно́й покло́н)

Дух же целому́дрия, смиренному́дрия, терпе́ния, и любве́, да́руй ми рабу́ Твоему́. (Земно́й покло́н)

Ей, Го́споди Царю́, да́руй ми зре́ти моя́ прегреше́ния, и не осужда́ти бра́та моего́, я́ко благослове́н еси́ во ве́ки веко́в, ами́нь. (Земно́й покло́н) [6]

Иерей: Сла́ва Тебе́, Христе́ Бо́же, упова́ние на́ше, сла́ва Тебе́.

Хор: С ла́ва, и ны́не. Г о́споди, поми́луй. (Три́жды) Б лагослови́.

Иерей произносит отпуст.

Многоле́тие:

Хор: В ели́каго Господи́на и Отца́ на́шего Кири́лла,/ Святе́йшаго Патриа́рха Моско́вского и всея́ Руси́,/ и Господи́на на́шего (Высоко-) Преосвяще́ннейшаго (имяре́к),/ (архи-)епи́скопа (митрополии́та (ти́тул)),/ богохрани́мую страну́ на́шу Росси́йскую,/ настоя́теля, бра́тию и прихо́жан свята́го хра́ма сего́/ и вся правосла́вныя христиа́ны,// Го́споди, сохрани́ их на мно́гая ле́та.

Чин проще́ния:

После отпуста вечерни, по традиции, совершается чин прощения.

На солею выносятся и полагаются на аналоях напрестольный Крест, иконы Спасителя и Богородицы. Настоятель творит земные поклоны перед ними и целует их. Затем он обращается к присутствующим с поучением о христианском проведении поста и испрашивает прощения грехов у причта и народа, говоря:

Иере́й: Благословите мя, отцы святии и братия, и простите ми, грешному, ели́ка согреших в сей день и во вся дни живота моего словом, делом, помышлением и всеми моими чувствы.

Сказав это, он земно кланяется народу. Все отвечают ему земным поклоном и говорят:

Лю́ди: Б ог простит тя, отче святый. Прости и нас, грешных, и благослови[7].

На это служа́щий священник (как правило, настоятель, а в обителях – наместник) отвечает:

Иере́й: Благодатию Своею Бог да простит и помилует всех нас.

Затем настоятель берет напрестольный Крест. Все священнослужители в порядке старшинства прикладываются к иконам на аналое, подходят к настоятелю, целуют Крест и лобызаются с настоятелем и друг с другом в рамена (плечи), взаимно испрашивая прощения. За ними идут миряне, прикладываются ко Кресту, целуют иконы, которые обычно держат священнослужители, и испрашивают прощения у причта и друг у друга. Во время чина прощения принято петь: «Покаяния отверзи ми двери...», «На река́х Вавилонских...» и др [8].


[1] По распространенной приходской традиции на воскресном всенощном бдении поется

только первый антифон 4 гласа:

Степе́нна, глас 4:

1 Антифо́н:

Хор: О т ю́ности моея́/ мно́зи бо́рют мя стра́сти,/ но Сам мя заступи́// и спаси́, Спа́се мой.

Н енави́дящии Сио́на,/ посрами́теся от Го́спода,/ я́ко трава́ бо огне́м// бу́дете изсо́хше.

Сла́ва Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху и ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.

С вяты́м Ду́хом/ вся́ка душа́ живи́тся,/ и чистото́ю возвыша́ется,// светле́ется Тро́йческим еди́нством, священнота́йне.

[2] Если вечерня служится отдельно от девятого часа, то после возгласа священника читается обычное начало:

Иерей: Благослове́н Бог наш всегда́, ны́не и при́сно, и во ве́ки веко́в.

Чтец: Ами́нь.

Сла́ва Тебе́, Бо́же наш, сла́ва Тебе́.

Царю́ Небе́сный, Уте́шителю, Ду́ше и́стины, И́же везде́ сый и вся исполня́яй, Сокро́вище благи́х и жи́зни Пода́телю, прииди́ и всели́ся в ны, и очи́сти ны от вся́кия скве́рны, и спаси́, Бла́же, ду́ши на́ша.

Святы́й Бо́же, Святы́й Кре́пкий, Святы́й Безсме́ртный, поми́луй нас. Трижды.

Сла́ва Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху, и ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.

Пресвята́я Тро́ице, поми́луй нас; Го́споди, очи́сти грехи́ на́ша; Влады́ко, прости́ беззако́ния на́ша; Святы́й, посети́ и исцели́ не́мощи на́ша, и́мене Твоего́ ра́ди.

Го́споди, поми́луй, (трижды).

Сла́ва Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху, и ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.

О́тче наш, И́же еси́ на Небесе́х, да святи́тся и́мя Твое́, да прии́дет Ца́рствие Твое́, да бу́дет во́ля Твоя́, я́ко на Небеси́ и на земли́. Хлеб наш насу́щный да́ждь нам днесь; и оста́ви нам до́лги на́ша, я́коже и мы оставля́ем должнико́м на́шим; и не введи́ нас во искуше́ние, но изба́ви нас от лука́ваго.

Иерей: Я́ко Твое́ есть Ца́рство…

Чтец: Ами́нь. Го́споди, поми́луй (12 раз)

Сла́ва Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху, и ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.

Прииди́те, поклони́мся Царе́ви на́шему Бо́гу.

Прииди́те, поклони́мся и припаде́м Христу́, Царе́ви на́шему Бо́гу.

Прииди́те, поклони́мся и припаде́м Самому́ Христу́, Царе́ви и Бо́гу на́шему.

[3] В это воскресенье и в последующие пять (до Недели ваий) на вечерне совершается вход ради великих прокимнов.

[4] Пением великого прокимна завершается праздничное воскресное богослужение, и от «Сподоби, Господи...» начинается великопостное. Существует практика, по которой священнослужители по закрытии царских врат переоблачаются в темные одежды, и диакон [или иерей в епитрахили (в приходских храмах — и в фелони, если он служит один без диакона)] выходит для произношения просительной ектении на солею перед царскими вратами, певцы же поют эту ектению не обычным, но великопостным напевом.

[5] Иерей произносит этот возглас, стоя на солее перед царскими вратами. Здесь же он остается до отпуста вечерни, творит поклоны при пении тропарей: «Богородице Дево» и др., произносит возглас: «Сый благословен...» и молитву прп. Ефрема Сирина, с положенными на ней великими поклонами, и совершает отпуст.

[6] В воскресные дни Великого поста на вечерне положены только три великих поклона, а не 16, как в седмичные дни.

[7] В некоторых храмах и монастырях говорят иначе: «Бог простит тя, отче святый. Помоли́ся о нас, грешных», что вполне согласно с Уставом.

[8] В Типиконе ничего не сказано о пении каких-либо песнопений во время чина прощения. Краткое указание: «И целу́ем святы́я и честны́я ико́ны» предусматривает совершение этого обряда в молчании. В старинных же соборных Чиновниках, например, Новгородского Софийского собора, Московского Большого Успенского собора, указывается петь во время целования святынь песнопения молитвенно-покаянного содержания: «Покаяния отверзи ми двери...», «На спасения стези...», «Множества содеянных...», «Владычице, приими́ молитвы...», стихиру Успения: «О дивное чудо...» и молитву Святому Духу: «Царю Небесный...». В некоторых храмах принято также петь стихиры Пасхи, заканчивая словами: «И та́ко возопии́м».


Понравилась статья? Добавь ее в закладку (CTRL+D) и не забудь поделиться с друзьями:  



double arrow
Сейчас читают про: