Комментарий (commentary). 1. In order to qualify a subject, a person, an abstract notion (directly or through its attitude to other subjects) adjectives are used

1. In order to qualify a subject, a person, an abstract notion (directly or through its attitude to other subjects) adjectives are used. They answer the question какой? какая? какое? какие?

Adjectives are closely linked with nouns they define, therefore, they agree with them in gender, number and case.

 

The masculine adjectives have the endings:

-ый in the stressed stem:

-ий according to the general rule (after к, г, х, ш, ж, ч, щ, ц instead of ы you should write и);

-ой in the stressed ending.

The neuter adjectives as a rule have ending -ое.

The feminine adjectives as a rule have the ending - ая.

In plural the adjectives of all three genders have the ending -ые, after к, г, х, м, ш, ж, щ, ч – -ие.

Человек город

богатый =/= бедный большой =/= маленький

здоровый =/= больной новый =/= старый

сильный =/= слабый старинный, древний

знакомый =/= незнакомый

известный =/= неизвестный месяц, год, век

приятный =/= неприятный прошлый =/= будущий

 

День, рассказ ветер

короткий =/= длинный восточный, западный

северный, южный

 

Продукт писатель, художник

вкусный =/= невкусный известный, знаменитый,

дорогой =/= дешёвый талантливый, гениальный,

полезный =/= вредный великий

 

 

2. The Possessive pronoun свой.

 

In order to show that a subject belongs to any acting person (1, 2, 3) or acting persons, a special possessive pronoun cвой (своё, своя, свои) is used in Russian.

 

Remember!

 

If a subject doesn’t belong to an acting person, then the pronoun cвой can’t be used.

As a rule the pronoun cвой isn’t used in the nominative case.

The pronoun cвой may be substituted by the corresponding pronouns (мой,твой, наш, ваш) without changing the meaning only in case a subject (an acting person) is expressed by the personal pronoun of the 1st or the 2nd person (я,ты, мы, вы).

If a subject is expressed by a noun or personal pronoun of the 3rd person (он, она,оно, они), then such a substitution leads to the change in the sentence meaning. (Except for the construction of the type: «у него есть своя машина (свой дом)».

УРОК 6. LESSON 6

 

ACCUSATIVE CASE OF ANIMATE NOUNS. ACCUSATIVE CASE OF ADJECTIVES, POSSESSIVE AND DEMONSTRATIVE PRONOUNS. PAST TENSE OF THE VERB. ADVERBS OF TIME

 

Прочитайте диалоги. Read the dialogues.

1. – Ахмед, кого спрашивал преподаватель сегодня на уроке?

– Преподаватель спрашивал меня, Джона и Марию.

2. – Марта, кого ты ждёшь?

– Я жду Анну. Ты не видел её?

– Видел. Она сейчас в буфете, пьёт чай.

 

Выучите таблицу. Learn the table.

ВИНИТЕЛЬНЫЙ ПАДЕЖ

ОДУШЕВЛЁННЫХ ИМЁН СУЩЕСТВИТЕЛЬНЫХ

ACCUSATIVE CASE OF ANIMATE NOUNS

Род и число (gender and number) Именительный падеж (1) (кто?) Винительный падеж (4) (кого?) Окончания (endings)
мужской род студент преподаватель Алексей студента преподавателя Алексея -а -я -я
женский род студентка Таня Мария мать студентку Таню Марию мать -у -ю -ю --
множественное число студенты преподаватели матери студентки врачи студентов преподавателей матерей студенток врачей согл. + -ов -ь -ь -ей -а -- ч, щ, ш, ж + -ей

Прочитайте диалоги. Read the dialogues.

А) – Я видел преподавателя

Какого преподавателя? Нового?

– Да, нашего нового преподавателя. Он преподаёт математику.

Б) – Я жду преподавательницу.

Какую преподавательницу? Нашу Анну Петровну?

– Нет, я жду новую преподавательницу. Она преподаёт химию.

 

В) – Я знаю студентов.

– Каких студентов? Индийских?

– Да, я знаю этих новых индийских студентов.

 

Г) – Ты знаешь, как зовут этого студента?

– Какого студента?

– Студента, который сидит справа.

– Нет, я не знаю, как зовут этого студента. Я не видел его раньше. Я думаю, что он новый студент.

 

4. Выучите спряжение новых глаголов. Learn the conjugation of the new verbs.


Понравилась статья? Добавь ее в закладку (CTRL+D) и не забудь поделиться с друзьями:  



double arrow
Сейчас читают про: